marți, 17 noiembrie 2009

Nici o discriminare intre barbati si femei - explicatii ale celui de-al 35-lea legamant al lui Buddha Amida



Dacă citim al 35 –lea Legământ fără atenţia cuvenită putem avea senzaţia că acesta presupune o discriminare faţă de femei:

„Dacă după ce voi deveni un Buddha, femeile din nesfârşitele şi neştiutele tărâmuri ale Buddhaşilor[1] care, auzind Numele meu se bucură întru credinţă, trezesc aspiraţia de a atinge Iluminarea şi doresc să renunţe la feminitatea lor, se vor naşte din nou după moarte ca femei, atunci fie să nu ating Iluminarea perfectă.”
(al 35-lea Legământ)

„Feminitatea”, la fel ca „masculinitatea” sunt doar forme limitate ale fiinţelor care sălăşluiesc în samsara ori lumea iluziei şi a suferinţei. În realitate însă, natura noastră adevărată ori natura de Buddha nu este una feminină sau masculină, aşa că, după naşterea în Tărâmul Pur al lui Amida unde atingem Buddheitatea supremă, „renunţăm” în mod natural la aşa zisa masculinitate sau feminitate, în sensul că nu ne mai definim în funcţie de ele, nu ne mai ataşăm de ele. Prin naşterea în Tărâmul Pur devenim Buddhaşi şi trecem dincolo de limitările femeilor sau bărbaţilor.


Acest Legământ, departe de a fi discriminativ, arată că femeile sunt tratate egal de salvarea lui Buddha Amida, în contradicţie cu unele texte care afirmă că femeile ar avea mai puţine şanse decât bărbaţii de a deveni Buddhaşi.
Observăm în Scrisorile Maestrului Rennyo, că acesta se adresează uneori în mod special femeilor, cu afirmaţii de genul:

„Toate femeile din epoca de azi ar trebui să se bazeze din toată inima lor pe Tathagata Amida. Chiar dacă credeţi în orice altă învăţătură trebuie să vă daţi seama că în acest fel nu veţi fi niciodată salvate în viaţa de după moarte.” […]

„Femeile care abandonează toate celelalte practici şi se bazează din toată inima pe Buddha Amida, având credinţă în el şi fiind convinse de eliberarea lor în viaţa de după moarte, se vor naşte în Tărâmul Împlinirii al lui Amida zece din zece şi o sută dintr-o sută. Să nu vă îndoiţi nici o clipă de acest lucru.” […]

„Femeile care rămân în viaţa laică să înţeleagă şi să nu se îndoiască niciodată de faptul că aceia care, lăsând la o parte orice calcul personal se bazează cu sinceritate şi fară nici o îndoială pe Buddha Amida, încredinţându-se lui pentru eliberarea în viaţa de după moarte, vor fi cu toţii salvaţi.” […]

„Către toate femeile, dacă vă pasă cu adevărat de viaţa de după moarte şi vă întoarceţi către Dharma lui Buddha cu devoţiune sinceră, nu trebuie să faceţi altceva decât să vă încredeţi în Tathagata Amida şi, lăsând la o parte celelalte practici, să vă bazaţi din toată inima pe Amida, fiind complet sigure de eliberarea voastră în viaţa de după moarte. Atunci vă veţi naşte fără greş în Tărâmul Fericirii. Să nu vă îndoiţi niciodată de acest lucru.”

În mod special în scrisoarea intitulată „Despre atingerea Buddheităţii de către femei”, Rennyo Shonin vorbeşte despre al 35-lea legământ, pe care îl numeşte „Legământul prin care femeile ating Buddheitatea”:

„Tathagata Amida însuşi a făcut Legământul suprem pentru femeile abandonate de alţi Buddha, gândind astfel: ‚Dacă nu le salvez pe femei, care alt Buddha le va salva?’
Hotărându-se să meargă mai departe decât ceilalţi Buddha şi să salveze femeile, el a meditat timp de cinci kalpa; urmând diverse practici timp de alte nenumărate kalpa, el a făcut marele Legământ de neîntrecut. Aşadar, Amida este cel care a dat naştere incomparabilului ‚Legământ prin care femeile ating Buddheitatea’. Din acest motiv, toate femeile care se încred din toată inima lor în Amida pentru a-şi rezolva problema vieţii de după moarte, se vor naşte în Tărâmul Beatitudinii Supreme.”
Toate aceste citate dovedesc la fel, că nu există nici o discriminare între bărbaţi şi femei în ceea ce priveşte salvarea lui Amida şi naşterea lor în Tărâmul Pur.
Mai ales pentru că alte practici ori sisteme religioase pot duce la discriminări faţă de femei, Amida vrea să le reasigure că, în cazul lui, nu au de ce să se teamă. Deşi Legământul său Principal nu făcea nici el nici un fel de discriminare între fiinţele sensibile, Amida a vrut să mai facă un legământ pentru a fi sigur că nimeni nu va afirma vreodată că femeile nu sunt incluse în salvarea lui. De aceea, putem spune că al 35-lea Legământ îl susţine pe al 18-lea (Legământul Principal), accentuând asupra faptului că toate fiinţele, inclusiv femeile, se vor naşte în Tărâmul Pur şi vor deveni Buddhaşi, dacă se încred din toată inima în Amida. 
De asemenea, afirmaţii precum următoarele ne arată un alt fel de egalitate între bărbaţi şi femei:

„Toţi laicii, bărbaţi şi femei, care trăiesc în epoca din urmă şi cărora le lipseşte înţelepciunea, să se bazeze din toată inima pe Buddha Amida, încredinţându-se cu hotărâre lui Buddha pentru eliberarea lor, fără să se preocupe de alte lucruri. Oricât de adâncă şi de grea ar fi karma lor negativă, Tathagata Amida îi salvează fără greş.”

Bărbaţii şi femeile care au o karmă puternic negativă [...] se încred cu sinceritate în Tathagata Amida, neţinând seama de puternica lor karmă negativă ci lăsând-o în grija lui Amida şi care îşi au inima stabilită în credinţă, vor atinge fără nici o îndoială naşterea în Tărâmul Pur, zece din zece şi o sută dintr-o sută.”

Egalitatea pe care ultimele citate de mai sus o au în vedere este aceea dată de patimile oarbe şi karma negativă. Altfel spus, karma negativă a bărbaţilor şi femeilor este la fel de grea, nu una mai uşoară iar alta mai puţin uşoară. Suntem egali nu doar prin faptul că natura noastră ultimă, dincolo de formele exterioare de bărbaţi şi femei, este natura de Buddha, ci mai ales prin mizeriile noastre. Probabil unele iluzii sunt specifice bărbaţilor iar altele femeilor, însă în esenţă ele sunt tot iluzii dătătoare de patimi oarbe şi karmă negativă. Mai pe româneşte spus, bărbaţii şi femei sunt la fel de varză în ceea ce priveşte starea lor actuală şi posibilitatea de a atinge Iluminarea sau Buddheitatea.

Fără Amida, suntem deopotrivă pierduţi în samsara.

„Nimeni, bărbat sau femeie, nu va fi salvat vreodată dacă nu se încrede în Legământul Principal al lui Amida”, spune Shinran Shonin.



[1]Nesfârşitele şi neştiutele tărâmuri ale Buddhaşilor” – se referă aici la orice zonă de existenţă. Se presupune că în fiecare lume există câte un Buddha care a propovăduit sau propovăduieşte acolo Dharma. Spre exemplu, lumea noastră este considerată lumea lui Buddha Shakyamuni, pentru că aici acest Buddha este ultimul care a venit şi a învârtit roata Dharmei.
Spre deosebire de aceste tărâmuri unde, din când în când, câte un mare Buddha apare şi învârte roata Dharmei (propovăduieşte învăţătura/calea spre Eliberare), tărâmul lui Buddha Amida este unul iluminat, eliberat de suferinţă şi iluzie. Naşterea acolo pentru cei cu credinţă (shinjin) duce instantaneu la atingerea Buddheităţii (Iluminării/Nirvanei) supreme.


Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- ÎNVĂŢĂTURI BUDDHISTE JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Google+ Followers

Persoane interesate

Copyright © Cirlea Gheorghe Adrian