luni, 1 martie 2010

Cele opt conştiinţe şi credinţa în Buddha Amida


În buddhism se vorbeşte despre Cele opt conştiinţe care iau naştere atunci când simţurile noastre intră în contact cu obiectele lor: 1) conştiinţa vederii, 2) conştiinţa auzului, 3) conştiinţa mirosului, 4) conştiinţa gustului, 5) conştiinţa atingerii, 6) conştiinţa minţii, 7) conştiinţa (mintea) impură, 8) conştiinţa - depozit (alaya).


Înţelesul primelor cinci conştiinţe este uşor de dedus aşa că nu mai insist asupra lor.

Conştiinţa minţii integrează percepţiile celor cinci simţuri în imagini concrete şi ia decizii în ceea ce priveste lumea exterioarã.

Conştiinţa (mintea) impură este sursa agăţării şi deci a originii sentimentului de ego precum şi a tuturor iluziilor care provin din a lua drept real ceea ce este doar aparent.

Conştiinţa alaya reprezintă locul unde sunt acumulate sub formă de karmă toate acţiunile şi experienţele care iau naştere prin celelalte şapte conştiinţe, în viaţa aceasta şi în cele precedente, fiind singura care se transmite de la o naştere la alta. Această conştiinţă influenţează la rândul ei lucrările celorlalte.

Purtăm această conştiinţă alaya în toate naşterile noastre. Ea conţine seminţele diferitelor tipuri de karmă, este conştiinţa depozit a tendinţelor karmice habituale, în general dăunătoare, pe care le-am cultivat timp de nenumăraţi eoni. Forţele karmice ale conştiinţei alaya pot fi cauza unei morţi premature, boli neaşteptate ori “ghinion” inexplicabil, dorinţe puternice, aversiuni sau obsesii, datorită  lor putem ajunge să facem lucruri pe care nu ar trebui nici măcar să ni le imaginăm, etc. Atât de puternică este influenţa conştiinţei alaya…
Când Shinran spune în capitolul 13 din Tannisho: un om îşi poate dori să nu facă vre-un rău nimănui şi totuşi să sfărşească prin a omorî o sută sau o mie de oameni”, se referă exact la influenţa karmei trecute înregistrată în conştiinţa alaya.

Iată două întrebări şi răspunsuri în legătură cu această conştiinţă:

1. Cum poate fi anihilată influenţa acestei conştiinţe în cazul nostru, al fiinţelor obişnuite?

Răspuns:
Numai prin nembutsul credinţei în Buddha Amida.

2. Ce se întâmplă exact cu alaya după ce primim shinjin (credinţa în Buddha Amida)?

Răspuns:
După ce ne refugiem în Buddha Amida şi primim shinjin, conştiinţa alaya precum şi celelalte conştiinţe există în continuare cât încă ne aflăm în acest trup, însă la sfârşitul vieţii, odată cu naşterea în Tărâmul Pur al lui Amida, aceasta se topeşte în mod natural şi este absorbită în natura de Buddha. Gândiţi-vă la gheaţă şi foc. Îndată ce gheaţa întâlneşte focul (naşterea în Tărâmul Pur), devine apă (Buddheitate/Iluminare).
Aşadar, nu mai putem vorbi despre alaya după ce devenim Buddhaşi în Tărâmul Pur. Aceasta încetează să mai existe.

Nu avem cum să purificăm alaya în timpul vieţii, însă  datorită influenţei lui Amida aceasta devine lipsită de orice putere şi nu ne mai poate însoţi după moarte. Primind shinjin în timpul acestei vieţi, rădăcinile karmei noastre conţinute în alaya sunt tăiate şi nu vor mai apărea niciodată. Este asemenea peştelui care se zvârcoleşte pe uscat după ce a fost scos din apă. Deşi se mai mişcă o vreme, va muri cu siguranţă în cel mai scurt timp.
Karma noastră depozitată în conştiinţa alaya este la fel. Poate continua să ne influenţeze viaţa prezentă, dar nu mai este capabilă să ne însoţească în viaţa viitoare când devenim Buddhaşi prin naşterea în Tărâmul Pur.

Nici o altă practică religioasă, dinauntru sau din afara buddhismului, nu poate distruge seminţele karmice ale conştiinţei alaya atât de uşor ca metoda Jodo Shinshu. Asta pentru că în Jodo Shinshu devenim conectaţi la energia karmică iluminată a lui Buddha Amida care are grijă de toate aspectele legate de atingerea Buddheităţii, nelăsând în grija noastră această grea întreprindere.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- ÎNVĂŢĂTURI BUDDHISTE JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Google+ Followers

Persoane interesate

Copyright © Cirlea Gheorghe Adrian