duminică, 18 iulie 2010

Nu eşti corpul tău

-->

Sunt numeroase momentele când ai ceva important de făcut însă corpul tău nu este pe aceeaşi lungime de undă.
Spre exemplu, îţi doreşti să citeşti ori să înveţi toată noaptea însă apare oboseala şi nevoia de somn. Alteori ai ceva urgent de terminat însă deodată stomacul îţi cere de mâncare.
De asemenea, trebuie să te duci la toaletă în fiecare zi, chiar de mai multe ori pe zi.
Oboseala, foamea, setea şi nevoia de a te duce la wc vine automat, indiferent că vrei sau nu. Aşadar, se pare că trupul tău are propriile nevoi şi propriul mecanism.
Chiar şi acum, în momentul în care citeşti aceste rânduri, stomacul digeră mâncarea, inima bate, sângele curge prin vene…. pe scurt, toate organele interne îşi urmează rutina zilnică fără ca tu să fi conştient de asta şi fără să fie nevoie de tine.
Iar în exact momentul când lectura ţi se pare mai interesantă, se poate întâmpla să ai nevoie la wc.
De câte ori ţi-a fost greu să te duci la toaletă pentru că te uitai la un film bun, erai cu prietenii sau ascultai o predică Dharma plină de inspiraţie! Însă indiferent că îţi place sau nu, va trebui să îţi întrerupi orice activitate pentru a merge la wc....

Ce ne arată aceste situaţii atât de obişnuite şi cum ar trebui să le interpretăm?
Pentru mine, ele dovedesc pur şi simplu că eu nu sunt corpul meu.
Cum aş putea fi corpul meu dacă atunci când vreau să fac ceva, el nu se supune dorinţei mele? Dacă aş fi fost corpul meu atunci aş fi putut să acţionez liber de orice obstacol, oprind când vreau eu, spre exemplu, înaintarea lui inexorabilă spre moarte. Însă devine limpede că trupul îşi are propriul lui mecanism. El se dezvoltă mecanic, prin sine însuşi, din copilărie spre maturitate şi apoi bătrâneţe iar eu (mintea mea) nu pot face nimic să opresc asta. Chiar dacă am propriile planuri şi dorinţe, toate acestea nu înseamnă nimic pentru corp, el urmându-şi implacabil drumul său de la naştere spre moarte.

Fluxul mental (conştiinţa) este doar purtat de către corp, acoperit de acesta, influenţat şi limitat de el, însă cu siguranţă nu este corpul.
Trupul se aseamănă unei maşinării ce funcţionează automat dacă îi este oferit suficient combustibil, adică mâncare, apă, aer, etc. Această maşinărie are nevoi asemănătoare oricărui aparat sau automobil care trebuie adăpostit de ploaie şi alte elemente fizice.

Conştiinţa sau fluxul mental “impregnează” corpul, se ataşează şi se identifică cu el, de aceea experimentăm senzaţii fizice de durere sau plăcere. Această conştiinţă este limitată de corp, astfel că viziunea noastră ajunge să fie filtrată de ochi, urechi, nas, etc. După moarte însă, fluxul mental (numit flux pentru că se schimbă neîncetat datorită diferitelor dorinţe şi impulsuri karmice) este purtat de alt vehicul sau corp şi îşi continuă călătoria în diferite sfere de existenţă. Numai dacă ai credinţă în Buddha Amida acest flux mental neiluminat se poate transforma natural şi spontan într-un Buddha eliberat de naştere şi moarte.

Frica de moarte apare datorită ataşamentului faţă de corp şi identificarea cu el. Viaţa, în accepţiunea generală a lumii, este durata de funcţionare a corpului de la naştere până la moarte. Însă această perioadă când ai forma de acum şi eşti purtat de acest vehicul este numai o parte dintr-o nesfârşită schimbare. Aşa că relaxează-te şi nu te lăsa prins de frica de moarte datorită viziunilor materialiste atât de răspândite în ziua de azi. Doar observă-ţi corpul cu atenţie şi vei vedea că eşti diferit de el. Bineînţeles, este posibil să nu scapi niciodată de această frică chiar şi după ce accepţi mental că nu eşti corpul tău, însă cel puţin ai făcut un pas înainte faţă de cum erai până acum.

Iar acest mic pas este foarte important pe orice cale religioasă. Când viziunea ta nu mai este complet prizonieră ideilor materialiste devi pregătit să te deschizi faţă de alte învăţături buddhiste precum cele despre karmă şi renaştere. Mai mult decât atât, vei putea să trezeşti în tine aspiraţia de a atinge Buddheitatea sau eliberarea din naştere şi moarte.


 Note:
* În buddhism se vorbeste despre Cele opt constiinte care iau nastere atunci când simturile noastre intrã în contact cu obiectele lor: 1) constiinta vederii, 2) constiinta auzului, 3) constiinta mirosului, 4) constiinta gustului, 5) constiinta atingerii, 6) constiinta mintii, 7) constiinta (mintea) impurã, 8) constiinta- depozit (alaya).
Pentru mai multe amănunte, citeşte articolul "Cele opt conştiinţe şi credinţa în Buddha Amida"

2 comentarii:

Madeleine spunea...

As crede mai degraba ca afirmatia este" Eu sunt SI corpul meu", iar de aici, grija mea pentru a intelege ierarhia valorilor in complexul care sunt eu.
Daca nu ar fi si corpul parte a persoanei mele in aceasta incarnare pe aceasta planeta, ar trebui sa accept teza creatiei inutile. Daca acest corp nu face parte din mine (Eul temporar) de ce il mai am, de ce ma lupt/sau nu cu pulsiunile lui?
Frica de moarte poate avea cauza atasamentul exagerat fata de corp, asa cum este, mai puternica, frica de batranete (pe care maturul ce merge spre varsta a treia o simte).
Corpul este al meu in aceasta existenta specifica temporara si atentia (moderata) pe care i-o acord imi poate da o imagine, chiar si fulguranta, a ceea ce inseamna temporar, peren si etern. Totul tine de atitudine.
Crestinismul spune ca vom participa la invierea finala in corp; este in mod evident, o interpretare, poate chiar o traducere mai putin spirituala.

Josho Adrian Cirlea spunea...

În buddhism, iar eu aici vorbesc numai din punct de vedere buddhist, teza creaţiei ori a unui Creator nu se acceptă.
Ai acest corp sau formă exterioară datorită karmei tale iar nu unei decizii luate de o fiinţă superioară. Numai datorită karmei unii se nasc oameni, animale, zei, spirite flămânde, etc. Karma este cea care determină diversitatea formelor din această lume şi din toate lumile posibile. Karma este acţiunea şi efectul acţiunii, aşadar, propriile tale gânduri şi fapte vor avea un corp sau vehicul care le poartă mai departe. Fluxul tău mental se schimbă în permanenţă în funcţie de ce tendinţe predomină în el şi de asemenea, corpul luat în viitoarea viaţă va fi diferit de cel de acum. Un vehicul diferit pentru o minte diferită, asta până când evadezi din naştere şi moarte şi devii un Buddha, moment în care poţi lua orice formă exterioară doreşti pentru a ajuta fiinţele. Însă până când devii un Buddha, eşti supus formelor pentru că eşti ataşat de forme, depinzi de forme şi trăieşti prin forme. Numai un Buddha este eliberat de orice formă şi fiind astfel, poate lua orice formă. Vezi explicarea invataturii despre Cele trei corpuri ale lui Buddha din articolul "Despre Buddha Amida şi Tărâmul Său Pur"

http://josho-adrian.blogspot.com/2008/11/cine-este-amida-i-ce-este-trmul-su-pur.html

Trupul şi mintea sunt folosite împreună pe Cale tocmai datorită faptului că la acest nivel noi ne identificăm cu forma exterioară. În nici un caz, în buddhism, corpul nu este descalificat ci folosit ca un instrument.
Datorită legăturii foarte profunde între fluxul mental şi corp, nu ai cum să le tratezi separat.
Tot aşa, putem spune că tu eşti şi corpul tău, cum zici tu, doar pentru că te identifici cu el. Identificarea ta cu el creează senzaţia că îţi aparţine.

Acest articol are însă ca scop diminuarea fricii de moarte ce vine dintr-o identificare totală cu trupul nostru şi combate viziunea materialistă asupra vieţii în conformitate cu care după moarte nu mai există nimic.

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- ÎNVĂŢĂTURI BUDDHISTE JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Google+ Followers

Persoane interesate

Copyright © Cirlea Gheorghe Adrian