luni, 23 august 2010

Timp pentru practică


 M mi-a spus: „Sunt foarte bolnav, nu mă simt bine de câteva luni, din cauza asta nu am timp de practică”.

Dar dacă nu practici când eşti bolnav şi în pericol de moarte, când crezi că vei mai practica? Acum este momentul, când te simţi fragil. De fapt, viaţa ta este mereu fragilă însă numai când eşti bolnav simţi cu adevărat această fragilitate.

Suntem în aşa hal încât atunci când ne simţim bine nu practicăm pentru că avem chef de altceva iar când suntem bolnavi iarăşi nu practicăm pentru că ne simţim rău. Aşadar, când credem noi că este momentul potrivit pentru practică?
La tinereţe avem nevoie de timp penru distracţie iar când suntem bătrâni devenim prea obosiţi şi avem nevoie de odihnă... Ne pierdem în bucurie şi tristeţe. Ne gândim întotdeauna că dacă am avea cutare sau cutare lucru am putea să ne concentrăm pe Dharma.

A, spre exemplu, mi-a spus că vrea mai întâi să îşi termine facultatea şi abia după aceea o să dedice mai mult timp Dharmei...
Dar dacă mori înainte de a termina facultatea, am întrebat-o eu. Mi-a răspuns zâmbind: „nu te teme, nu am cum să mor aşa curând”.
Într-adevăr, nu mai am ce să îi spun unei astfel de persoane. Dacă cineva nu are simţul propriei fragilităţi şi impermanenţe, totul este inutil. Fără gândul morţii, orice practică buddhistă este doar un hobby, nu o practică adevărată. Fără gândul morţii nu există nici o urgenţă în viaţa noastră spirituală.

Văd adeseori prin oraş postere despre cursuri yoga cu femei dezbrăcate aşezate în posturi de meditaţie şi fraze care promit participanţilor sănătate şi multe alte avantaje lumeşti. Dar dacă acele postere ar conţine avertismente de genul „nu ai timp, moartea este aproape” sau „aceasta poate fi ultima ta zi”, oare cine ar mai fi atras de ele?
Chiar dacă nimeni nu ar mai veni vreodată la dojourile şi templele noastre, oamenii trebuie făcuţi conştienţi că buddhismul nu are nici o legătură cu sănătatea, prosperitatea, potenţa, succesul în viaţă or în plan spiritual, etc, ci numai cu eliberarea din naştere şi moarte cu a deveni un Buddha pentru tine şi toate fiinţele.

A deveni conştient de propria fragilitate şi impermanenţă este primul pas important pe calea buddhistă. Conştientizarea morţii ce poate apărea în orice moment este cel mai bun partener de drum pe care l-ai putea avea vreodată. Asemenea unui prieten credincios te va avertiza întotdeauna când o iei razna şi inventezi scuze pentru a nu practica Dharma. 




Note:
„Practică” în Jodo Shinshu înseamnă a asculta Dharma. Numai ascultând Dharma despre Buddha Amida putem deveni deschişi faţă de mesajul Legământului Principal şi primi shinjin (credinţa) în inimile noastre. Recitarea Numelui este o expresie a credinţei şi a recunoştinţei.

Un comentariu:

Ciprian Paul Sălăgean spunea...

Intr-adevar, unii oameni investesc atat de mult timp si energie facand sport, yoga, tinand dieta pentru a avea o viata cat mai lunga si lipsita de boli (ba chiar unii sustin ca boala e o anomalie si nu ar trebui sa se intample).
Acest gen de oameni scapa din vedere faptul ca inevitabil, mai devreme sau mai tarziu o sa te imbolnavesti si o sa mori sau nici nu o sa apuci sa te imbolnavesti si o sa mori. Atata timp cat nu vei infrange definitiv moartea ce castig e un numar de ani in plus. Ei nu vad ca ceea ce conteaza e ceea ce faci in acest rastimp. Si astfel, nu le ramane timp si energie pentru a mai practica si altceva. Sunt ca niste sticle de parfum frumoase dar goale sau, de cele mai multe ori, pline cu urina imputita.
O cautare spirituala autentica, sincera, vine din suferinta, din constientizarea iminentei mortii. Cat de atragatoare mai e o femeie pentru un bolnav de cancer cu metastaza. Cat de important mai e in aceasta situatie sa isi cumpere o masina de lux..
De fapt toti suntem in situatia bolnavului de cancer, doar ca inca nu a intrat doctorul in salon sa ne spuna diagnosticul. Nu exista un timp mai potrivit pentru practica decat ACUM. Nici nu exista altul :)

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- ÎNVĂŢĂTURI BUDDHISTE JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Google+ Followers

Persoane interesate

Copyright © Cirlea Gheorghe Adrian