sâmbătă, 5 mai 2012

Toţi Buddha laudă Numele lui Amida (scurta explicatie a celui de-al 17-lea Legământ)


“Dacă, după ce voi atinge Buddheitatea, nenumăraţii Buddha din tărâmurile celor zece direcţii nu vor lăuda şi slăvi Numele meu, fie ca eu să nu ating perfecta Iluminare.”
al-17-lea Legământ

În acest legământ, Dharmakara a promis că, atunci când va deveni Buddha Amida[1], Numele său va fi lăudat de toţi Buddhaşii, pentru ca toate fiinţele să fie astfel încurajate să se încreadă în el. Aşadar, al 17-lea Legământ îl susţine pe cel de-al 18-lea (Legământul Principal) în care este menţionată rostirea cu credinţă a Numelui lui Amida, împreună cu aspiraţia de a ne naşte în Tărâmul său:

„Dacă după ce voi atinge Buddheitatea, fiinţele sensibile din cele zece direcţii care se încred în mine cu o minte sinceră şi aspiră să se nască în Tărâmul meu, rostind Numele (Namo Amida Bu) meu chiar şi numai de zece ori, nu se vor naşte acolo, fie ca eu să nu ating cea mai înaltă Iluminare.[2].
al-18-lea Legământ

Shinran Shonin a explicat în lucrarea sa  Însemnări asupra esenţialului credinţei:
“Acest Legământ [al-17-lea] arată deja faptul că Legământul Principal, care încurajează rostirea Numelui, este adevărata cauză a Naşterii[3].”

Metoda rostirii cu credinţă a Numelui, menţionată în Legământul principal (al-18-lea Legământ), este cea mai uşoară dintre toate metodele create de orice Buddha pentru a conduce fiinţele către atingerea supremei Iluminări. Din moment ce nu presupune nici un fel de merit sau capacitate spirituală din partea practicantului, înseamnă că toate fiinţele pot atinge eliberarea din naştere şi moarte prin ea. Şi din câte ştim, adevăratul motiv al apariţiei oricărui Buddha în această lume este exact acesta, de a salva toate fiinţele, nelăsând pe nimeni pe dinafară.

Buddhaşii au numai acest scop în minte, de a ne ajuta pe toţi să atingem Buddheitatea iar datorită acestei aspiraţii, ajung să dezvolte diferite metode, îndeplinindu-şi activitatea în multe feluri şi locuri.
Văzând metoda de salvare a lui Amida, conţinută în Legământul său Principal (nembutsul credinţei)[4], toţi Buddha o laudă, realizând că, spre deosebire de metodele create de ei înşişi, aceasta este cea mai uşoară şi mai eficientă în toate locurile şi toate timpurile, mai ales când capacităţile fiinţelor sunt extrem de scăzute sau chiar inexistente, precum în această ultimă epocă a Dharmei[5].
Ei laudă şi slăvesc Numele lui Amida pentru a încuraja toate fiinţele să îl rostească la rândul lor. Astfel, Buddhaşii devin martori ai eficacităţii rostirii cu credinţă a Numelui lui Buddha Amida.

Al 17-lea Legământ ne arată aşadar, că Amida are cea mai bună metodă dintre toate metodele spirituale, fiind astfel suprem între toţi Buddha[6]. A fi suprem între toţi Buddha nu înseamnă că este un fel de şef, ci doar atât, că are cea mai bună metodă de a salva fiinţele. Astfel, nu numai că ceilalţi Buddhaşi îi laudă şi slăvesc Numele, încuranjându-ne să îl rostim noi înşine, ci chiar lucrează în diferite moduri ascunse şi nevăzute pentru a ne călăuzi şi a ne face să acceptăm metoda de salvare a lui Buddha Amida. Acesta este de asemenea, înţelesul celui de-al 17-lea Legământ.

            Acest legământ ne arată şi că Numele lui Amida nu este doar un nume oarecare, precum Ion sau Mărin iar rostirea lui nu este asemenea unei chemări obişnuite. Din contră, acesta este Numele pe care toţi Buddha îl rostesc şi slăvesc. Buddhaşii sunt supremi în univers, nimeni nu este egalul lor în compasiune, înţelepciune sau orice altceva şi de aceea, din moment ce Numele lui Amida se află pe buzele tuturor Buddha, înseamnă că şi el este mai presus de orice.

Numele, Namo Amida Bu, conţine toate meritele şi virtuţile lui Buddha Amida şi este manifestarea Iluminării sale. Prin Numele lui Amida rostit cu credinţă, Buddheitatea devine accesibilă tuturor fiinţelor obişnuite, după naşterea lor în Tărâmul Pur sau sfera deinfluenţă a lui Amida

- vor reveni în curând cu explicaţii ale tuturor celor 48 legăminte ale lui Buddha Amida -


[2] Vezi comentariul la al 18-lea Legământ din articolul Cele trei legăminte ale salvării unde explic de asemenea, şi legămintele 19 şi 20.
[3] Naşterea în Tărâmul Pur al lui Buddha Amida.
[6] Maestrul Rennyo se referă adeseori la Amida ca fiind suprem între toţi Buddha. 

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- CREDINTA SI NEMBUTSU IN BUDDHISMUL JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Persoane interesate