sâmbătă, 27 iunie 2009

Credinţa e simplă, nimic special


Am observat că unii practicanţi din alte tradiţii ori cu experienţă în diferite şcoli buddhiste, care mai discută cu mine despre Jodo Shinshu, percep shinjinul (credinţa în Buddha Amida) ca pe o stare anume, cumva specială, care trebuie atinsă. Probabil că această tendinţă provine din practicile cu care sunt deja obişnuiţi în şcoala din care fac parte, unde trebuie atins cutare sau cutare lucru, simţit sau vizualizat ceva anume, etc

Însă shinjinul este diferit. Nu presupune nici o stare specială a minţii, nimic deosebit de simţit sau experimentat, ci este pur şi simplu a te încrede în Buddha Amida. Mă bazez pe Buddha Amida pentru atingerea Buddheităţii (Iluminării supreme) în Tărâmul său Pur.
Nici o stare specială nu este necesară, deşi adeptul poate avea un sentiment de uşurare, ca şi cum i s-ar lua o povară de pe umeri, în sensul că nu mai este nevoit să se bazeze pe el însuşi pentru a deveni un Buddha. Povara propriei eliberări este cărată de Buddha numit Amida, de Cel ce deja a parcurs tot drumul înaintea lui şi pentru el.
Poţi fi bucuros atunci când te încrezi pentru prima oară în Amida însă asta nu înseamnă că oră de oră, clipă de clipă, te vei gândi la Amida sau vei experimenta o bucurie perpetuă. Viaţa noastră este în aşa fel încât putem fi mai întotdeauna doborâţi de probleme şi griji zilnice. Este ok, pur şi simplu este ok să fim aşa. Nu trebuie să ţopăim de bucurie mereu pentru că suntem salvaţi de Amida, însă cu toate acestea, salvarea lui Amida este prezentă, la fel cum este şi simpla credinţă în el.

După primul moment în care experimentezi credinţa în Buddha Amida, aceasta devine precum o respiraţie, în sensul că nu o simţi mereu datorită vieţii zilnice de om neiluminat, însă ea rămâne acolo, prezentă în inima ta. Aţi observat că nu întotdeauna devenim conştienţi de faptul că respirăm, dar asta nu înseamnă că respiraţia nu mai există, altfel am muri. Însă uneori, în prospeţimea unei dimineţi sau în aerul curat de munte ori în clipele grele de efort sau probleme de sănătate, percepem din nou respiraţia. La fel, suntem îngropaţi până în gât de problemele cotidiene şi uităm Dharma, însă apoi ne amintim şi iar recităm nembutsu, aducându-ne aminte de Buddha Amida în care avem credinţă şi care ne salvează din naştere şi moarte.

Pe calea Jodo Shinshu suntem relaxaţi, deoarece nu avem nevoie de stări speciale ale minţii, nu trebuie să fim altfel decât suntem în viaţa de zi cu zi, adică prinşi mereu în ataşamente de tot felul, nu trebuie să fim înţelepţi…. pe scurt, nu trebuie să fim decât exact aşa cum suntem. Iar Amida face TOTUL.

Noi însă ce facem, ne-am putea întreba.
Nimic!
Şi ce ar putea de fapt, nişte amărâţi ca noi, să facem cu adevărat în afară de a ne încrede în el şi a recita Numele lui? Iar această recitare este expresia credinţei.
Refugierea în Amida, credinţa în Amida, recitarea Numelui său are efect nu datorită nouă, adică vreunei stări speciale pe care noi o aducem cu noi, ci datorită lui Amida. Credinţa în Amida este credinţa în Amida, nu credinţa în noi înşine. Este credinţa în Altul, în Cel ce este deja Buddha şi care a promis că va salva toţi distruşii, terminaţii, incapabilii, oamenii obişnuiţi şi fără nici un merit.


Repet, nu vă gândiţi la ceva special în ceea ce priveşte credinţa. Să nu aveţi senzaţia că ceva trebuie să se întâmple cu voi după ce vă încredeţi în Amida, spre exemplu, faptul că veţi fi mai calmi, mai buni, mai înţelepţi, etc. Jodo Shinshu nu este pentru cei ce au astfel de aşteptări.

Cineva îmi spunea că nu are somn şi face eforturi să atingă shinjin. I-am zis, „relaxează-te, shinjinul este doar a te baza pe Amida; nu te stresa, încrede-te în Amida. Renunţă la ideea că trebuie să simţi ori să creezi ceva special”.
La urma urmei, suntem oameni obişnuiţi, ce naiba tot vrem să simţim special? Este aiurea să umblăm după ori să aşteptăm ceva special. Shinjinul, cel mai important lucru în Jodo Shinshu, este doar a te baza exclusiv pe Amida în atingerea propriei Iluminări.

În momentul morţii şi al naşterii în Tărâmul Pur ori sfera de influenţă a lui Amida, veţi deveni şi voi Buddhaşi, însă până atunci, relaxaţi-vă şi rămâneţi aşa cum sunteţi – adică oameni obişnuiţi. Totul este ok.



Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- ÎNVĂŢĂTURI BUDDHISTE JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Google+ Followers

Persoane interesate

Copyright © Cirlea Gheorghe Adrian