duminică, 21 aprilie 2013

Manifestările transcendente ale lui Amida vor dura la nesfârşit - explicaţie a celui de-al 13-lea legământ (Viaţă Infinită) -

“Dacă, după ce voi atinge Buddheitatea, viaţa mea va fi limitată chiar şi la o sută de mii de kotis de nayuta de kalpa[1], fie ca eu să nu ating perfecta Iluminare”.
al 13-lea Legământ

Acest legământ înseamnă pur şi simplu că manifestarea transcendentă (corpul/aspectul Sambhogakaya sau Dharmakaya metodelor pline de compasiune)[2] a lui Buddha Amida va dura la nesfârşit pentru binele tuturor fiinţelor.
Este foarte important să înţelegem că Amida nu este un concept abstract, ci un Buddha viu, cu un corp transcendent capabil de multiple manifestări. Acest corp şi Tărâmul Pur sunt rezultatul legămintelor lui Amida care, după atingerea Iluminării sale au devenit  instrumente utile pentru eliberarea fiinţelor.


Ar fi o gravă eroare să ne raportăm la Amida exclusiv în termeni ultimi, ai realităţii de dincolo de formă (Dharmakaya naturii ultime) şi să uităm manifestarea sa transcendentă (Sambhogakaya sau Dharmakaya metodelor pline de compasiune)[3] în formă şi Nume, deoarece fără acestea două nu ar fi existat nici o posibilitate pentru noi de a atinge Buddheitatea.
Nu putem avea acces la Dharmakaya ultimă sau natura de Buddha aşa cum suntem acum, în această viaţă şi cu acest trup. De aceea avem nevoie de un pod transcendent care să ne ducă din lumea aceasta, a iluziei, naşterii şi morţii, către Buddheitate sau Nirvana. Acest pod transcendent este Buddha Amida şi Tărâmul său Pur. Drumul nostru nu poate fi decât următorul: în timpul acestei vieţi ne încredem în Buddha Amida ca Persoană Iluminată, mergem în Tărâmul său Pur după moarte şi acolo devenim la rândul nostru Buddhaşi.

Atât timp cât suntem neiluminaţi nu putem avea credinţă în Dharmakaya ultimă sau natura de Buddha. În această Dharmakaya putem sălăşlui numai după ce devenim Buddhaşi, deoarece în acea stare orice dualitate este depăşită. Asta nu înţeleg cei care neagă existenţa lui Amida în forma sa transcendentă şi a Tărâmului său Pur.

Numai în Buddha Amida cu formă şi Nume, adică în Amida cel descris în Marea Sutră, se poate avea credinţă adevărată. Shinran Shonin a vorbit de câteva ori în termeni ultimi despre Buddha Amida însă şi-a încurajat întotdeauna colegii de practică să se încreadă în Amida în conformitate cu Marea Sutră, a cărui istorie povestită acolo a acceptat-o în totalitate.

Acest pod către Nirvana - Buddha Amida în corpul său transcendent[4] - va dura la nesfârşit, după cum promite al 13-lea Legământ. Chiar şi “o sută de mii de kotis de nayuta de kalpa” sunt prea puţine pentru a măsura viaţa lui Amida[5].

De asemenea, viaţa infinită a lui Amida înseamnă că el va avea infinită răbdare şi timp nelimitat la dispoziţie pentru a ajuta toate fiinţele. Acest Legământ este în conformitate cu binecunoscutele versuri Mahayana[6]:

“atât timp cât va exista spaţiul şi fiinţele neiluminate,
fie ca eu să rămân pentru a risipi suferinţele lumii.”

Viaţa infinită a lui Amida reprezintă Compasiunea lui infinită. La nesfârşit va exista şi va acţiona pentru a ne salva pe toţi, fără nici cea mai mică pauză, după cum el însuşi a promis[7]:

“Dacă în vieţile care vor urma, timp de nenumărate kalpa,
nu voi deveni un mare Binefăcător
pentru a-i salva pe cei aflaţi în suferinţă, din toate cele zece direcţii,,
fie ca eu să nu ating perfecta Iluminare.”























[1] “Kalpa” este o perioadă de timp imposibil de calculat. Formula “kotis de nayuta de kalpa” este adeseori  folosită pentru a sugera infinitul.  
[3] Nu putem înţelege Dharmakaya naturii ultime sau Dharmakaya Aşaităţii însă Dharmakaya metodelor pline de compasiune se face cunoscută prin Lumină şi Nume. Dharmakaya metodelor pline de compasiune este tot Dharmakaya ultimă, însă o Dharmakaya în acţiune de dragul fiinţelor sensibile. 

[4] Buddha Amida în manifestarea sa transcendentă (Sambhogakaya sau Dharmakaya metodelor pline de compasiune) şi Tărâmul său Pur au fost de asemenea revelate lui Ananda şi celor adunaţi pe Vârful Vulturului pentru a asculta predica lui Buddha Shakyamuni despre Amida. Această predică este “Sutra despre Buddha al Vieţii Infinite şi al Luminii Infinite” (Marea Sutră). Următorul pasaj este o mărturie şi un îndemn pentru noi să acceptăm în credinţă existenţa lui Buddha Amida ca Persoană Iluminată:

“Buddha i-a spus lui  Ānanda: ‘Ridică-te, aranjează-ţi robele, pune mâinile în gassho şi venerează-l pe Amitayus’. […]Ānanda s-a ridicat, şi-a aranjat robele, s-a aşezat în postura corectă, şi-a îndreptat privirea către vest, şi-a unit palmele în gassho, s-a plecat la pământ şi l-a venerat pe Amitayus. Apoi i-a spus lui Buddha Shakyamuni: ‘O, Cel mai onorat din lume, vreau să îl văd pe acest Buddha, Tărâmul său al păcii şi beatitudinii şi adunarea sa de bodhisattva si sravaka.’

Imediat ce a rostit aceste cuvinte, Amitayus a trimis  o mare lumină care a iluminat   toate tărâmurile Buddhaşilor. Munţii de diamant care înconjoară lumea, Muntele Sumeru, împreună cu munţii mai mari sau mai mici şi tot ceea ce există au strălucit în  aceeaşi culoare (aurie). Acea lumină era  asemenea torentului care apare la sfârşitul perioadei de schimbare cosmică şi care inundă  întreaga lume, când miriade de lucruri sunt cufundate şi când oricât de departe am  privi  nu există altceva decât imensa întindere de apă.
La fel  era şi  torentul de lumină care emana din Amitayus. Toate luminile sravakasilor şi bodhisattvasilor au fost întrecute şi numai lumina lui Buddha a rămas singură strălucitoare şi glorioasă. Atunci Ananda a văzut splendoarea şi măreţia lui Amitayus precum a muntelui Sumeru  ce se ridică deasupra întregii lumi. Nu mai exista nici un loc neiluminat de lumina ce emana din corpul său glorios [Sambhogakaya sau Dharmakaya metodelor pline de compasiune]. Cele patru grupuri de adepţi ai lui Buddha adunaţi acolo  au văzut împreună toate acestea, în acelaşi timp. De asemenea, cei din Tărâmul Pur au văzut toate cele din această lume.

Atunci Buddha i-a spus lui Ananda şi lui Bodhisattva Maitreya:
‘Aţi văzut acel tărâm plin de manifestări excelente şi glorioase, toate spontan produse de la pământ la
Cerul Sălăşluirii Neprihănite?’
‘Da, am văzut’.
Buddha a întrebat: ‘Aţi auzit de asemenea, marea voce a lui Amitayus expunând Dharma tuturor lumilor, călăuzind fiinţele sensibile pe Calea lui Buddha?’
Ananda a răspuns: ‘Da, am auzit’.”
[5] În capitolul 12 din Marea Sutră, Shakyamuni i-a spus lui Ananda:
“Viaţa lui Amitayus este atât de lungă încât nu poate fi calculată. De exemplu, să presupunem că toate nenumăratele fiinţe sensibile din lumile celor zece direcţii s-ar naşte în formă umană şi că fiecare dintre acestea ar deveni un sravaka sau pratiekabuddha. Chiar dacă aceştia s-ar aduna într-un singur loc, şi-ar concentra gândurile şi şi-ar exercita la maxim puterea înţelepciunii pentru a calcula lungimea vieţii lui Buddha în funcţie de  numărul de kalpa, nici chiar după o mie de milioane de kalpa nu ar fi în stare să facă acest lucru.”
[6] Mahayana sau buddhismul Marelui Vehicol are ca scop atingerea Buddheităţii de către toate fiinţele. Pe această Cale adeptul se leagă să practice Dharma nu numai pentru propria eliberare, ci a tuturor fiinţelor. Mahayana reprezintă un mare număr de şcoli buddhiste care se bazează pe canonul în limba sanscrită. Tradiţia Tărâmului Pur care conţine, de asemenea, mai multe şcoli, este unul din curentele principale Mahayana.
[7] Marea Sutră, capitolul 8.

Niciun comentariu:

Cărţi prin poştă (distributie persoane private si biblioteci)

1. Toti cei care doresc sa primeasca acasa, pliante, carti, reviste, cd-uri si alte materiale informative pe care Amidaji şi Tariki Dojo Bucureşti le distribuie gratuit, pot trimite prin e-mail (josho_adrian@yahoo.com) adresa lor postala cu mentiunea "distributie gratuita".
Noi carti va vor fi trimise automat la fiecare noua aparitie editoriala, la adresa indicata de dumneavoastra, pana cand ma veti anunta ca nu mai doriti sa le primiti. Este o ocazie unica de a studia invatatura traditiei noastre, fara nici o cheltuiala din partea dv. Taxele postale sunt suportate de centrele mai sus amintite și de colaboratorii acestora, insa orice donatie este binevenita.

2. De asemenea, caut voluntari pentru intermediere donatii catre bibliotecile din tara. Daca doriti sa ma ajutati in efortul meu de a dona carti buddhiste tuturor bibliotecilor publice, contactati-ma pe adresa de mai sus. Nu este greu, trebuie doar sa faceti un drum pana la biblioteca din orasul vostru si sa lasati acolo niste exemplare trimise de mine.

Iata cateva din titlurile noastre in limba romana:

- ÎNVĂŢĂTURI BUDDHISTE JODO SHINSHU, de Josho Adrian Cirlea
- CALEA ACCEPTARII - COMENTARIU LA TANNISHO, de Josho Adrian Cirlea
- CELE 48 LEGĂMINTE ALE LUI BUDDHA AMIDA, de Josho Adrian Cirlea
- ADEVĂRATA ÎNVĂȚĂTURĂ DESPRE BUDDHA AMIDA ȘI TĂRÂMUL PUR, de Josho Adrian Cirlea


- TEXTE CLASICE precum Tannisho (Plangere impotriva abaterilor de la adevaratul shinjin), Mattosho (Scrisorile Maestrului Shinran), Gobunsho (Scrisorile Maestrului Rennyo), Mica Sutra despre Buddha Amida, rostita de Buddha Shakyamuni
- Hrana Bodhisattvasilor (texte buddhiste clasice despre abtinerea de la carne) de Shabkar Tsogdruk Rangdrol

Video Of Day

Google+ Followers

Persoane interesate

Copyright © Cirlea Gheorghe Adrian